Ett förstoringsglas in i verkligheten

Ferrero är en av världens ledande tillverkare av choklad och konfektyr. En koncern med 72 dotterbolag som årligen omsätter tio miljarder euro. Det ställer stora krav på att it-systemen fungerar som de ska.

Ferrero grundades av Pietro Ferrero i Italien år 1946, och har i dag 22 fabriker och omkring 33 000 anställda. Även om Ferrero är marknadsledande i flera länder känner de flesta i Sverige till dem genom varumärken som Nutella, Kinder, Raffaello, Tic tac – och givetvis deras Ferrero Rocher, som bär familjeföretagets namn.

”När jag kom till Ferrero för två år sedan började jag direkt titta på hur vi kunde optimera vårt säljstödsystem för att bättre passa den svenska marknaden”, säger Gjermund Giljarås som är försäljningschef för säljkåren i Sverige. ”Det finns många fördelar med att tillhöra en stark koncern, men nackdelen blir ofta att it-systemen behöver vara mer generella för att passa alla marknader.”

Han berättar att försäljning mer eller mindre fungerar likadant världen över, men att den samtidigt skiljer sig åt rejält. I Sverige handlar det exempelvis mer om att ställa frågor och förstå kundens situation, jämfört med andra europiska länder där säljarna ofta är renodlade ordermottagare.

Från tidstjuv till strategiskt stöd

”Jag har tjugo års erfarenhet från sådana här system, så jag har rätt bra kunskap om vad som krävs för att få en säljkår att gå i rätt riktning. Vissa system är så krångliga att det snarare är du som stöttar dem, än tvärtom. Det skapar så mycket frustration hos mig och säljarna att vi inte kan sikta framåt, och att vi kanske behöver lägga hälften av vår tid bara på att hålla systemen vid liv.”

Han har tidigare använt säljstödet Argus och gillade det. Därför var det självklart att titta på hur det utvecklats sedan sist.

”Och om du sedan tittar på meritlistan över vilka som har det i dag så är Argus det ledande säljstödsystemet i Norden. Punkt. Man behöver inte säga mer än så.”

Kinder Chocolate, Maxi och Surprise

Överskådligt och snabbarbetat

Ferrero Sverige håller just nu på med ett pilotprojekt tillsammans med Nordman. Förhoppningen är att det ska fungera så bra att även kollegorna i andra länder blir intresserade.

”I Sverige ligger vi långt fram när det kommer till system som är överskådliga, lätta att förstå och snabbarbetade. Argus är intuitivt. Du kan lägga upp ett arbetsflöde på det sätt du tycker funkar bäst och få säljarna att följa det. Då finns det ingen risk att de missar något.”

Han säger att det är skönt att snart kunna lansera ett system som säljarna gillar och vill använda. Ett system där han kan få ut alla rapporter han behöver för att fatta rätt strategiska beslut.

”Jag ser fram mot att få ett system som blir mitt förstoringsglas in i verkligheten. Dessutom är det ett enormt plus att jag kan ringa och få support av en kunnig person på svenska. En stor del av Nordmans personal har egen säljerfarenhet och vet hur man säljer varor i Sverige. Därför kan de lättare lösa våra problem direkt.”

Även i den här texten finns det plats om någon av er (Keyvan eller Peter) vill kommentera och ge er syn på samarbetet. Vi pratar om gemenskap i varumärkeslöftet. Att båda parterna kommer till tals i en sån här artikel blir ett bra exempel på sånt. Om det är svårt att skriva något kan jag intervju någon av er i 5 minuter.

Frågor?

Hör av dig

Skicka ett mejl

LarsErik Hoflund
Senior key account manager
larserik.hoflund@nordman.se

Peter Norgren
Vd
peter.norgren@nordman.se

Ring oss

08-442 45 80 (växel)

Hälsa på & skicka post

Nordman & Co
Smidesvägen 10
171 41 Solna

Nordman & Co
Västergatan 11
941 33 Piteå

Sociala medier