En helt annan effektivitet i säljet

I sex generationer har Leksands knäckebröd bakat bröd i byn Häradsbygden. Det som startade under 1800-talet är ett av Sveriges mest välkända knäckebröd och drivs fortfarande av familjen Joon. Svensk råg, vatten från egen källa, lite jäst och en nypa salt är det hemliga receptet.
Även om Leksands knäckebröd har funnits i snart tvåhundra år är det allt annat än ett omodernt företag. Vad sägs om att de vill få dig att göra en knäcke-capricciosa hemma i ugnen? Eller lägga en knäckeburgare på grillen?
”Vi har alltid tänkt nytt och naturligt”, säger Filip Rasmusson. ”Nu ska alla vara ekologiska och tänka klimatsmart. Det sköna är att vi inte behöver ändra något för att passa in i tiden.”
Filip Rasmusson började som säljare för tio år sedan och är nu säljchef. Han jobbar för Scandinavian trading, som är ett helägt dotterbolag till Leksands knäckebröd och vars enda uppgift är att sälja för moderbolagets räkning.
Affärsutveckling tillsammans med kunderna
Även om Leksands knäckebröd fortfarande håller hårt på sina kärnvärden och är ekologiska av naturen, som de själva beskriver det, har säljarens roll förändrats rejält.
”Förr kom vi ut till kunderna, sa vad de skulle köpa och vad det kostade. Eventuella problem löste vi senare. Nu är det helt annorlunda. I dag är vi mer en partner som utvecklar affären tillsammans med kunderna. Vi tittar på hur vi långsiktigt kan öka lönsamheten och skapa en bättre butik.”
Filip beskriver att en liknande utveckling har skett, både gällande säljstödsystem och hur Nordman tar hjälp av kunderna för att utveckla sina produkter.
”Tidigare lade vi en massa tid på att svara på frågor kring systemet, hur det funkade och vad vi skulle kunna göra för att lösa allt strul. För två år sedan bytte vi till Argus. Sedan dess har det aldrig strulat. Jag pratade nyligen med vår vd och kom på att jag faktiskt inte har fått en enda fråga från säljarna om systemet. Visst var det frågor i början när vi bytte, men sedan har det bara rullat på.”
Filip Rasmusson säger att han gillar att Nordman verkar se varje kund som viktig.
”Jag vet att vi inte är deras största kund. Ändå känner vi alltid att vi blir sedda och att de tar det vi säger på allvar. De tar emot idéerna från vårt lilla bolag, lägger tid på att lyssna och utvecklar sedan saker därifrån. Det, och att de har en lysande support, skulle jag säga är de absolut viktigaste skälen till att vi stannar kvar hos dem.”
Kunden som försvann och återvände
”Vi hade Scandinavian trading som kunder tidigare”, säger Peter Norgren, vd på Nordman & Co. ”Sedan fick de en ny ledning, där Filip ingick, som valde att gå till en konkurrent.”
Vad som hände härnäst är oklart, men snart var de tillbaka hos oss.
”Då hade vi hunnit ikapp med det de tyckte saknades tidigare. Att en kund kommer tillbaka är det bästa betyget någon kan ge oss. Vi var antagligen inte tillräckligt bra för dem då, men vi lyssnade på vad de sa när de lämnade oss och åtgärdade det. Sedan har vi fortsatt på den banan, förbättrat och förädlat produkten, och nu vunnit tillbaka dem igen. Det är något jag är enormt stolt över.”
Tidsbesparingen den största vinsten
När Filip träffar kollegor i branschen brukar diskussionen förr eller senare komma in på vilka system de använder och vad de tycker om det. Hans svar är alltid detsamma.
”Jag brukar säga att Nordman är öppna och lösningsorienterade.” Sedan erkänner han att det även finns problem, även om de varit av den mer ovanliga sorten.
”Deras största problem skulle jag säga är paketeringen. Att här sitter jag, det kliar i fingrarna på mig och jag skriker köpsignaler. Ändå är det svårt att fatta vad jag kan köpa. Det är som om jag vill köpa en bil och inte hittar någon bilhandlare. Men jag har hört att saker är på gång, så jag tror de kommer att lösa även det här.”
Peter Norgren säger att han förstår Filips dilemma. ”Vi har utvecklat enormt många nya produkter och tjänster de senaste åren. Det är såklart positivt, men det är först nu vi har fått till en bra struktur. Därför borde tydligheten märkas inom kort.”
På frågan vad Filip Rasmusson tycker det största värdet är med systemet svarar han direkt att det är tidsbesparingen.
”Vi får en helt annan effektivitet i säljet när vi hela tiden kan titta på rätt saker. Det är lätt att se vad som funkar, och framförallt vad som inte funkar och att fånga upp det i tid. Det finns väldigt bra modeller för uppföljning i systemet, men jag kan även plocka ut vilken information som helst till Excel för att göra egna analyser.”
Frågor?
Hör av dig
Skicka ett mejl
LarsErik Hoflund
Senior key account manager
larserik.hoflund@nordman.se
Peter Norgren
Vd
peter.norgren@nordman.se
Ring oss
08-442 45 80 (växel)
Hälsa på & skicka post
Nordman & Co
Smidesvägen 10
171 41 Solna
Nordman & Co
Västergatan 11
941 33 Piteå